دانشنامه دوستداران حقیقت daneshname3.parsiblog.com بهار 1387 - دوستداران حقیقت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر گاه خداوند خیر بنده ای بخواهد، او را در دین آگاه می کند و راه راست را به او نشان می دهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
دوستداران حقیقت
این حلقه به دور قمر چه می کند؟
بیش از 300 سال تصور بر این بود که زحل، تنها سیاره منظومه شمسی است که به دور خود حلقه دارد. اما در سال 1989 به کمک کاوشگرهای 1 و 2، معلوم شد که سه گلوله گازی غول پیکردیگر یعنی ژوپیتر، اورانوس و نپتون نیز به دور خود حلقه دارند.

طبق اخبار جدید، فضاپیمای کاسینی حلقه دیگری را اما اینبار بدور دومین قمر بزرگ سیاره زحل یعنی رئا، یافت. این اکتشاف اخترشناسان را متحیر کرد. به راستی این حلقه به دور قمر چه می کند؟

معمولاً حلقه با وجود دو عامل شکل می گیرد: تکه سنگ و غبار فضا، که ممکن است از برخورد با سیاره دیگر و خرد شدن آن و یا از باقیمانده های مواد تشکیل دهنده منظومه شمسی بوجود آمده باشد و عامل دیگر نیز جاذبه لازم برای جذب این سنگها و نگهداشتن آن در فضا است. سیاره های گازی غول پیکر، تمام این عوامل برای حفظ حلقه به دور خودشان را دارند، اما یک قمر چگونه چنین جاذبه ای را خواهد داشت در صورتیکه سیاره مادر باید هر حلقه دیگری را در سیستم خودش از بین ببرد.

این موارد، دو توضیح را برای حلقه قمر رئا باقی می گذارد. اول اینکه این سنگ و غبار به تازگی بوجود آمده و زحل فرصت از بین بردن آن را نیافته است. اما احتمال قوی تر این است که رئا به تنهایی قابلیت این را یافته است که گرد و غبارها را در مدار خود نگه دارد. شبیه سازی ها نشان می دهد با در نظر گرفتن اندازه مفروض رئا و فاصله مدار از زحل، این قمر توانایی این را دارد تا چند میلیون سال این حلقه را نگه دارد، قبل از اینکه کشش زحل بر گیرایی رئا غلبه کند. با اینهمه ، دانشمندان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر منتظر برگشت فضاپیمای کاسینی به رئا در سال 2010 هستند.

discovermagazine.com

لینک منبع.www.farya.com



  • کلمات کلیدی :
  • مسلمان میهنی ::: دوشنبه 87/3/20::: ساعت 7:0 صبح

       1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ