دانشنامه دوستداران حقیقت daneshname3.parsiblog.com خانه «بچاری» آبادان با خاک یکسان شد - دوستداران حقیقت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با پاداش دادن به نیکوکار بدکار را بیازار . [نهج البلاغه]
دوستداران حقیقت

درود


باز هم خبری از شاهکار مسؤولین فرهنگی شهر ما:


خانه «بچاری» در شهر آبادان، به دلیل نقص در پرونده ثبتی و بی توجهی برخی مسئولان به طور کامل تخریب شد.


این ملک در سال 81، با عنوان ملک شکرچیان به ثبت رسیده است. این خانه، دو حیاط مجزا و جداگانه دارد و هنگام ثبت، این دو حیاط به طور یکپارچه ثبت شده است. پاییز سال گذشته شهرداری به یکی از سرمایه داران  مجوز 60 درصد تخریب این بنا را واگذار کرد. این تصمیم با اعتراض میراث فرهنگی آبادان مواجه و پرونده ای حقوقی برای این بنای ثبتی تشکیل شد.»
براساس قوانین ثبتی، ثبت املاک بر مبنای کروکی و نقشه بنا انجام می گیرد نه براساس نام آنها. این در حالی است که شهرداری به دنبال تخریب بخشی از بنا اعلام کرده بود حیاط دیگر این خانه متعلق به شخص دیگری جز شکرچیان است.
به دنبال پی گیری های اداره میراث فرهنگی خوزستان، سازمان میراث فرهنگی کشور،‌ تقاضای نقشه وضع موجود را کرد، در حالی که این خانه تخریب شده و دیگر خانه ای وجود نداشت تا وضعیت موجود را نشان دهد.


محمد حسن محبعلی، معاون حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی کشور  در این بارهاعلام کرده: «در جریان ثبت این خانه مشکلی وجود داشته است. همین باعث شد که از نظر قانونی اعتراض میراث فرهنگی قابل دفاع نباشد. در واقع از این 2 حیاط، یکی به ثبت نرسیده و قابل دفاع نیست. در چنین مواردی شهرداری و دیگر نهادهای دیگر به راحتی می توانند از ضعف در این عمل استفاده کرده و امکان دفاع نیز نباشد.»
وی در پایان تصریح کرد که ضعف مدیریت در استان خوزستان، در حال حاضر مشکلات بسیاری را فراهم کرده است و طبیعتا ضعیف عمل کردن این نهاد، موجب قوت نهادهای دیگر می شود.
یکی دیگر از باستان شناسان استان خوزستان نیز ضمن ابراز تاسف از وضعیت کنونی و اسفبار خوزستان گفته: «وقتی ارگ بم تخریب شد، کسی نقشه وضع موجود را نخواست تا براساس آن، این قایله را ختم کند. بلکه همه کارشناسان و مسئولان روی این پروژه متمرکز شدند و برای ساخت مجدد آن همت گماردند. این سؤال هنوز برای هیچ یک از دوستداران میراث فرهنگی خوزستان حل نشده است که چرا سازمان میراث فرهنگی به خوزستان اهمیتی نمی دهد. در حالی که این استان بیشترین آثار باستانی و تاریخی در کشور را در خود جای داده است.»
خانه «بچاری»، یادگار دوره قاجار است و در   خیابان امیری آبادان قرار گرفته است.



  • کلمات کلیدی :
  • مسلمان میهنی ::: یکشنبه 88/11/4::: ساعت 8:44 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ