دانشنامه دوستداران حقیقت daneshname3.parsiblog.com اشنایی - دوستداران حقیقت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و بر مزار رسول خدا ( ص ) ، هنگام به خاک سپردن او گفت : ] شکیبایى نیکوست جز در از دست دادنت ، و بى تابى ناپسند است مگر بر مردنت . مصیبت تو سترگ است و مصیبتهاى پیش و پس خرد ، نه بزرگ . [نهج البلاغه]
دوستداران حقیقت

دین‌های نوظهور به آن دسته از دین‌هائی گفته می‌شود که در سده‌ها و دهه‌های اخیر پدید آمده‌اند.

نوشتار اصلی را بخوانید: دین بهائی

دین بهائی آئینی است که میرزا حسین‌علی نوری، ملقب به بهاءالله آن را در سال ۱۸۶۳میلادی اعلام کرد. بهائیان او را فرستاده خدا (پیامبر) می‌دانند؛ اگرچه خود او پیامبر اسلام را آخرین پیامبر معرفی کرده و مقام خود را من یظهره الله می‌داند.
پیروان این دین، بهائی خوانده می‌شوند و شمار ایشان بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد شده‌است.[۱]

اکنکار

نوشتار اصلی را بخوانید: اکنکار

اِکَنکار طریقت قدیمی است که در حدود سال ۱۹۶۵ از حالت پنهانی درآمد. بنیانگذار این طریقت پال توئیچل بود. مرکز این طریقت در شهر چن‌هسن در ایالت مینه‌سوتا در آمریکا است.

ویکا

نوشتار اصلی را بخوانید: ویکا

ویکا (یا جادوورزی (ویچکرافت Witchcraft یا کرافت))، عنوانی است که یک فرقهٔ جدید دینی را با آن می‌نامند. این جریان در سال ۱۹۴۹، زمانی که جرالد گارنر Gerald gardner کتاب خود موسوم به «راهنمای جادوی برتر» را منتشر نمود، آغاز گردید. در این کتاب او در قالب داستان‌های تاریخی آیین‌های ویکایی را معرفی می‌کند. او بعدها با همکاری شخصی به نام دورین والیانته Doreen Valiente، «ویچکرافت امروز» و «مفهوم ویچکرافت» را به ترتیب در سالهای ۱۹۵۴ و ۱۹۵۹ منتشر کرد. هر چند شاخه‌های دیگر ویکایی نیز وجود دارند، اما شاخهٔ گارنریان و شاخهٔ دیگری موسوم به الکساندریان – به بنیانگذاری الکس ساندرز Alex Sanders – در مرکز سنت‌های ویکایی قرار دارند.

ساینتولوژی

نوشتار اصلی را بخوانید: ساینتولوژی

ساینتولوژی مجموعه‌ای از تعالیم است که ال ران هابارد نویسنده داستانهای علمی تخیلی آن را توسعه بخشید. مراحل این دین به OT معروفند و به ترتیب OT I و OT II و ... نامیده می‌شوند.

عصر جدید

عصر جدید، یکی از جریان‌ها و فرقه‌های نوپدید زمان اخیر.

مورمون

نوشتار اصلی را بخوانید: مورمون

مورمون در اصل فرقه‌ای از مسیحیت که خود را پیروان راستین عیسی مسیح می‌دانند. این فرقه با داشتن مکاشفات جدید و اضافه کردن کتاب‌های دیگر در کنار کتاب مقدس خود را از مسیحیت اصیل جدا کرد.

ژورف اسمیت، بنیانگذار فرقه مورمون در سال ۱۸۲۰ زمانی که ۱۵ ساله بود، به گفته خود رویایی از جانب خدا دریافت کرد که در آن به او گفته شد همه کلیساها در اشتباهند و او نباید به هیچ‌کدام بپیوندد. ژورف مجدداً در ۱۸ سالگی رویایی دیگر دریافت کرد که در آن از جانب فرشته‌ای به نام مورونی به او ماموریتی عظیم داده شد تا به دنبال الواح طلایی و لوحه‌های قدیمی بگردد. سرانجام در سال ۱۸۳۰ پس از به دست آوردن این الواح و ترجمه آنها این کتاب‌ها به عنوان کتاب‌های مورمون‌ها انتشار یافت. گفته می‌شود او با پیدا کردن عینک مخصوص در کنار الواح طلایی و گذراندان سه سال در خلوت و در پس پرده موفق به ترجمه متون شد و در انتها الواح طلایی را به فرشته باز پس داد.

منابع

  1. دانشنامه بریتانیکا

  1. تغییرمسیر الگو:دینی-خرد


  • کلمات کلیدی :
  • مسلمان میهنی ::: جمعه 86/5/12::: ساعت 8:51 عصر

    <      1   2   3   4   5      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ