دانشنامه دوستداران حقیقت daneshname3.parsiblog.com بهار 1387 - دوستداران حقیقت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برتری دانشمند بر غیر او، مانند برتری پیامبر بر امتش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
دوستداران حقیقت

تصویری گرافیکی از سیاره ژوپیتر که در فاصله 150 سال نوری زمین قرار دارد.
یک ستاره شناس در روز سه شنبه اعلام کرد که برای اولین بار نشانه هایی از وجود آب در سیاره ای خارج از منظومه شمسی ردیابی شده است. این کشف برای دانشمندانی که مشتاق یافتن حیات در سیارات دیگر هستند، بسیار امیدوار کننده است.

تراویس بارمن (Travis Barman)، ستاره شناسی از رصدخانه لوول (Lowell) واقع در آریزونا، گفته است که بخار آب در جو سیاره گازی بزرگی مانند مشتری یافته شده است. این سیاره که به نام HD 209458b شناخته میشود، در فاصله 150 سال نوری از زمین و در مجمع الکواکب پگاسوس (فرس اعظم) قرار دارد.

در ماه فوریه، دانشمندان دیگر اعلام کرده بودند که در جو این سیاره و یک سیاره دیگر مشابه مشتری، نشانه های آب مشاهده نکرده اند.

بارمن میگوید: "من به صحت این یافته اعتقاد دارم، و با توجه به اینکه مدتهاست که وجود آب در جو این سیاره و تعداد دیگری از سیارات پیشبینی شده بود، این کشف را خبر بسیار خوبی میدانم."

رصدخانه لوول، که یک انستیتوی خصوصی تحقیقات نجومی است، این کشف را اعلام کرد و گزارش آن برای چاپ در نشریه Astrophysical Journal به تایید رسید. بنابر این گزارش، این تحقیق توسط ناسا پشتیبانی شده است.

ردیابی وجود بخار آب به این دلیل امکان پذیر بوده که این سیاره، در زمین از نقطه دید بسیار خوبی برخوردار است، مسیر حرکت آن به دور ستاره اش، طوری است که هر3 و نیم روز یک بار از مقابل ستاره عبور میکند و امکان محاسبات دقیق را فراهم میکند.

دانشمندانی که به دنبال نشانه های حیات خارج از زمین هستند، مشتاق یافتن شواهدی از آب در سیاره های دیگر – در منظومه شمسی و خارج از آن- هستند، زیرا از نظر ما، آب مایه اصلی حیات به شمار میرود.

بارمن یادآوری میکند که وجود حیات در یک سیاره مشابه مشتری و گازی در مقایسه با سیاره جامد و سنگی چون زمین، بسیار بعد به نظر میرسد . یافتن بخار آب در جو آن پاسخی به پرسش دانشمندان مذکور نخواهد داد.

بخشی از یک پازل
به گفته بارمن: "این کشفیات برای دادن پاسخ صریح به پرسشی تا این حد پر اهمیت، مناسب و کافی نیستند."

"بدون شک این یافته ها میتوانند تکه هایی از یک پازل باشند- دانستن وجود و چگونگی تقسیم آب در منظومه های شمسی دیگر برای دانستن اینکه آیا شرایط برای وجود زندگی مناسب است یا خیر، بسیار اهمیت دارد. وجود آب امکان حیات را نفی نمیکند اما به معنای وجود قطعی آن هم نیست."

او معتقد است که این کشف دلیل محکمی برای اعتقاد به وجود آب در دیگر منظومه های شمسی است.

آب بر روی زمین فراوان است و در مناطق دیگر منظومه شمسی - مانند قطبهای جنوب و شمال مریخ به شکل قطعات عظیم یخ - یافته شده است. سیاره HD 209458b اولین سیاره خارج از منظومه شمسی است که وجود جو در آن کشف شده است. لازم به ذکر است که بیش از 200 سیاره شناخته شده در خارج از منظومه شمسی ما وجود دارند.



  • کلمات کلیدی :
  • مسلمان میهنی ::: دوشنبه 87/3/13::: ساعت 10:16 عصر

    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ