دانشنامه دوستداران حقیقت daneshname3.parsiblog.com مقالات علمی - دوستداران حقیقت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بر اساس حق رفتار کند، خلق به سوی او روی خواهند آورد . [امام علی علیه السلام]
دوستداران حقیقت

بررسی اثرات ضد باکتریائی بره موم زنبورعسل روی باکتری پنی باسیلوس لاروا عامل بیماری لوک آمریکائی زنبورعسل
دکتر مصطفی مرادی
عضو هیئت علمی موسسه رازی کرج بخش تحقیق و تشخیص بیماریهای زنبورعسل و کرم ابریشم

بره موم زنبورعسل یا Propolis ماده ای مرکب از صمغ انواع درختان و گیاهان مختلف است که کارگران زنبورعسل آنرا در سبد گرده های خود جمع آوری کرده و با ایجاد تغییراتی در آن , از آن به عنوان ماده ای درزگیر, صیقل دهنده, ضدعفونی کننده داخل کندوها و سلولهای مومی و مومیائی نمودن لاشه حیوانات تلف شده در داخل کندوها استفاده می نماید. بره موم از ترکیباتی از جمله صمغ, موم, روغنهای فرار و گرده گل تشکیل شده است و با استفاده از آنالیز بیوشیمیائی از ترکیبات متنوعی از جمله الکلها ,آلدئیدها, فلاونوئیدها, اسیدهای آمینه, کالکونها, استرها, استونها, اسیدهای چرب و ... تشکیل گردیده است که هر از این ترکیبات در صنایع داروئی ارزش بالائی دارند.
بشر از قدیم الایام متوجه اثرات درمانی و ضد باکتریائی بره موم بوده است و در موارد بسیاری از بیماریهای انسان و حیوان مورد استفاده قرار داده و نتایج رضایت بخشی را کسب نموده است. در چند دهه اخیر تحقیقات زیادی روی خواص درمانی بره موم بخصوص اثرات ضد باکتریائی آن انجام گرفته و نتایج قابل توجهی کسب شده است و در برخی موارد از آنتی بیوتیکهای صناعی هم موثرتر بوده است.
در این بررسی میزان حساسیت باکتری پنی باسیلوس لاروا عامل بیماری لوک آمریکائی زنبورعسل که خطرناکترین بیماری زنبورعسل است مورد بررسی قرار گرفت و از روشهای رایج در بررسی اثرات آنتی باکتریائی مواد روی باکتریها از جمله روش رقت در براث و روشBaure – Kirby استفاده گردید.
در روش رقت در براث باکتری مذکور را در محیط براث کشت داد و با استفاده از رقتهای مختلف عصاره های اتانولی بره موم تحت تاثیر قرار دادیم . در روش Baure – Kirby از دیسکهای کاغذ صافی آغشته به میزانهای مختلف عصاره های الکلی بره موم استفاده گردید که نتایج حاصله به شرح زیر است:
در روش رقت در براث رقتهای 32/ میلی گرم در میلی لیتر بره موم و بیشتر از آن باعث مهار رشد باکتری مذکور گردیدند و بدینصورت رقت 32/ میلی گرم در میلی لیتر بره موم به عنوان حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد( MIC ) بره موم روی باکتری پنی باسیلوس لاروا تعیین گردید و در روش بائور کربی دیسکهای کاغذ صافی حاوی 01/ تا 1/ میلی گرم بره موم با ایجاد هاله های ممانعت از رشد باکتری به قطر 5 الی 18 میلی متر در اطراف خود مانع از رشد باکتری مذکور گردیدند.
نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که بره موم زنبورعسل ایران در مقایسه با بره موم تولیدی برخی از کشورهای دیگر از خاصیت ضد باکتریائی نسبتاً بالائی برخوردار است و در صورت استفاده صحیح می تواند در درمان بیماری لوک آمریکائی زنبور عسل مورد استفاده قرار گیرد. در رابطه با اثرات داروئی بره موم روی سایر عوامل بیماریزای انسان و دام تحقیقات زیادی صورت گرفته است. از جمله بارزترین و خوشبینانه ترین اثرات بره موم اثر آن روی انواع ویروسها از جمله ویروس عامل بیماری مهلک ایدز و انواع سلولهای سرطانی بوده است که نویدهای را در راه درمان این بیماریها با استفاده از ترکیبات مختلف بره موم ایجاد کرده است. با توجه به تنوع پوشش گیاهی ایران و ترکیبات متنوع موجود در بره موم زنبور عسل ایران می توان استفاده های زیادی از آنرا در درمان بیماریهای انسان و دام برد.

  منبع.http://www.parsbiology.com/news/news.asp?NewsID=604&Cat=1  وinfo@parsbiology.com

  • کلمات کلیدی :
  • مسلمان میهنی ::: دوشنبه 86/3/28::: ساعت 11:33 عصر

    <   <<   6   7      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ