دانشنامه دوستداران حقیقت daneshname3.parsiblog.com بهار 1387 - دوستداران حقیقت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غایت دانش، عمل نیکوست [امام علی علیه السلام]
دوستداران حقیقت

تصویر تهیه شده در سوم آوریل سال 2007 از ایتالیا محل کشف فسیل نهنگ 44 میلیون ساله
محققین ایتالیایی یک اسکلت نهنگ 4 4 میلیون ساله را از زیر خاکهای حومه توسکان خارج کردند، این کشف میتواند در شناخت و بازسازی بهتر محیط دریایی که زمانی خاک این ناحیه را میپوشانده است، مفید واقع شود. روزگاری تقریبا تمام خاک ایتالیا زیر آب قرار داشت و به همین دلیل یافتن بقایای موجودات دریایی در آن دور از ذهن نیست.

اما این اسکلت که در محلی با فاصله حدود 6 مایل (9.6 کیلومتر) از دریای مدیترانه کشف شده است، بسیار شگفت آور است. به گفته دیرین شناسان موزه تاریخ طبیعی فلورانس، این اسکلت 33 فوتی (10 متر) متعلق به دوره پلیوسن (Pliocene epoch)، در حالتی تقریبا کامل و دست نخورده باقی مانده و تنها استخوان فک او جابجا شده است و مقدار فراوانی از بقایای موجودات زنده دیگر در اطرافش وجود دارد.

به گفته الیسابتا چیوپی (Elisabetta Cioppi) رئیس بخش دیرین شناسی و مسئول هماهنگی برنامه حفاری: " این یافته بسیار دیدنی است. تنوع بقایای موجودات زنده دریایی- مانند صدف، ماهی و مانند اینها- که در اطراف نهنگ یافته شده فوق العاده است. این کشف به ما امکان میدهد مدلی کامل از محیط زیست آن دوران را بازسازی کنیم."

به نظر محققین ماهیها و سایر موجودات دریایی مذکور تا مدتها از بقایای این نهنگ تغذیه میکرده اند. در میان استخوانهای نهنگ چند دندان کوسه هم یافته شده که میتواند نشانه حمله کوسه به نهنگ باشد. سال گذشته یک محقق آماتور به دنبال فسیل مشغول حفاری این منطقه بود که ناگهان با استخوانهای نهنگ برخورد کرده و موضوع را به اطلاع موزه رسانید و حفاری برای خارج کردن اسکلت این نهنگ در ماه فوریه آغاز شد.

اسکلت این نهنگ به محض ترمیم و قرار داده شدن در وضعیت اصلی، در موزه به نمایش درخواهد آمد.

 


  • کلمات کلیدی :
  • مسلمان میهنی ::: دوشنبه 87/3/13::: ساعت 10:16 عصر

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ